ISTORICUL FRDS
Istoricul FEDERATIEI ROMANE DE DANS SPORTIV
Pe vreamea când în strainatate se organizau conferinte în cadrul carora dansurile erau standardizate si concursuri în care se puneau în practica aceste standarde, în România se desfasura primul concurs de dans de societate, în 1984, la Pitesti, sub titulatura Dansul Florilor, organizat fiind de Viorel Nastase, unul dintre fondatorii F.R.D.S.
Acestui concurs i-au urmat altele sub aceeasi titulatura de "dans de societate", urmând ca din 1991, odata cu înfiintarea F.D.R.S. sa se treaca la denumirea moderna de "dans sportiv".
La un an de la înfiintare, pe 1 ianuarie 1992, F.R.D.S. s-a afiliat la I.D.S.F., devenind membru cu drepturi depline. Federatia Româna a pornit timid la drum cu doar 9 cluburi de dans înscrise oficial, din câteva orase ale tarii. Evolutia anilor urmatori a fost fulminanta si spectaculoasa, în doar 13 ani Federatia înregistrând sub copola ei peste 90 de cluburi cu peste 2500 de dansatori activi.
Staff-ul federatiei a fost
preocupat permanent de crearea unei lumi specifice a dansului sportiv românesc
care trebuia sa-si cucereasca un loc alaturi de alte discipline consacrate ale
sportului românesc.Chiar din primul an de la înfiintare, Federatia a organizat,
în colaborare cu TVR, primul concurs international de dans sportiv din România.
Drumul era deschis tinerilor dansatori români care bateau la portile afirmarii,
astfel încât la Campionatul Mondial de la
Singapore
din 1992 a fost prezenta si perechea româneasca: Virgil Grigore / Maria Bâtea.
În 1993, perechea V. Radulescu / Melania
Istrate s-a calificat în finala concursului
international de la Alasio, Italia ocupând un merituos loc VI. Anul 1996 a
însemnat pentru F.R.D.S. si consacrarea primilor
arbitri internationali:
Virgil Nastase si Valeria Mangra.
Din 1995 federatia a obtinut si personalitate juridica. Din 1996 si pâna azi, România a ajuns sa aiba la dans sportiv si vicecampioni mondiali - perechea Sergiu Rusu / Mirona Gliga, de la clubul "Dansul Viorilor" din Reghin, si o calificare in finala Cupei Europene la 10 dansuri in 2005 - prin perechea Mihai Petre / Elwira Duda, de la clubul "Pas in Doi" din Bucuresti, care alaturi de alte perechi din tara noastra au reprezentat România cu cinste la campionatele si concursurile din lumea internationala a dansului sportiv.
Asadar, F.R.D.S. a însemnat un prim pas în formarea unei comunitati în jurul unei activitati si al unui obiectiv comun care a fost DANSUL.Acest lucru a fost posibil prin efortul unor oameni inimosi, cu sufletul alaturi de dans, prin aderarea la o experienta împartasita a unor oameni veniti din spatii diferite si din domenii diferite. Experienta împartasita a devenit una comuna atunci când dansul a unit gratia proprie unei expresii artistice cu tehnica unui sport. Dansul ramâne sa fie spectacolul existentei umane, un fundal sonor, o formula excelenta pentru a "vorbi" despre dragoste, despre relatia complexa dintre barbat si femeie, despre rivalitatea dintre generatii, despre tristete si bucurie, despre deziluzii si forta iubirii, despre viata si moarte. Ceea ce încercam sa facem azi prin concursuri cât mai multe, prin promovarea cât mai intensa a dansului sportiv reprezinta un sincretism perfect între dans, muzica, imagine plastica si lumini. Încercam sa va prezentam existenta umana cu alternantele sale necontenite, ca pe un tango etern, senzual, rafinat si dramatic.
Conducerea FRDS in perioada 1991-2004:
1991 - 1993
Presedinte: Constantin DUTU
Vicepresedinti: Viorel NASTASE, I.C.VASILIU
Vicepresedinte de onoare: Titus MUNTEANU
1993 - 1994
Presedinte: Valeria MANGRA
Vicepresedinti: Viorel NASTASE, I.C.VASILIU
1994 - 1998
Presedinte: Viorel NASTASE
Vicepresedinte: Valeria MANGRA
1998 - 2001; 2001 - 2004
Presedinte: Gheorghe RADUCAN
Vicepresedinti: Virgil GRIGORE, Cristian PARNESCU
STATUTUL FRDS
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
Art. 1 Federatia Romana de Dans Sportiv, denumita in cele ce urmeaza
Federatia, este o structura sportiva de interes national, constituita prin
asocierea cluburilor sportive si a asociatiilor judetene si a municipiului
Bucuresti, pe ramura de sport.
Art. 2 Federatia este persoana juridica de drept privat, de utilitate
publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica si fara scop lucrativ.
Art. 3 Federatia functioneaza pe baza statutului propriu, elaborat in
conformitate cu prevederile Legii Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 si
cu Statutul si Regulamentele Federatiei Internationale de Dans Sportiv (IDSF)
3.1 Federatia Romana de Dans Sportiv este membra afiliata cu drept de vot in
IDSF si este singurul organism conducator al dansului sportiv din Romania.
3.2 Prin efectul recunoasterii si al afilierii federatia declara ca statutul si
regulamentele proprii sunt elaborate in conformitate cu regulamentele IDSF.
Art. 4 De la constituire si pana la prezenta reorganizare si adoptarea
statutului in conditiile Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000,
activitatea federatiei s-a desfasurat in baza statutului propriu si potrivit
Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatiuni si Fundatiuni) si a
Legii nr. 29/1967 cu privire la activitatea de educatie fizica si sport.
CAPITOLUL II - Elemente de
identificare - denumire, sediu, insemne, durata de functionare, patrimoniu
Art. 5 Denumirea federatiei este Federatia Romana de Dans Sportiv
potrivit dovezii privind disponibilitatea denumirii eliberata de catre
Ministerul Justitiei, Directia Relatii cu Publicul si Cooperare.
Art. 6 Federatia are steag, insemne si emblema proprie.
Art. 7 Sediul federatiei este in municipiul Bucuresti, str. Vlad Dracu
nr. 11, bl. C14, sc.3, ap. 71, sector 3.
Art. 8 Durata de functionare a federatiei este pe termen nelimitat.
Art. 9 Patrimoniul federatiei stabilit pe baza extrasului de cont din
14.12.2001 este de 145190266,40 lei.
9.1 Federatia administreaza si dispune, in conditiile legii, de bunurile aflate
in patrimoniul sau, in scopul realizarii obiectului de activitate.
9.2 Patrimoniul Federatiei poate fi modificat conform prevederilor legale.
CAPITOLUL III - Scop si atributii
Art. 10 Scopul federatiei consta in organizarea, conducerea, controlul si
dezvoltarea activitatii in domeniul dansului sportiv pe teritoriul Romaniei,
stabilirea si aplicarea reglementarilor pentru atingerea acestui scop.
Art. 11 Federatia are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza strategia nationala de dezvoltare a ramurii de sport si
controleaza aplicarea acesteia de catre membrii afiliati;
b) organizeaza activitatile si competitiile sportive oficiale la nivel national,
in baza normelor si regulamentelor adoptate, potrivit prezentului statut;
c) organizeaza si coordoneaza intreaga activitate a arbitrilor, privind formarea,
perfectionarea continua, clasificarea si promovarea acestora, pe baza unui
regulament propriu de functionare;
d) elaboreaza si realizeaza planurile de pregatire si de participare a
sportivilor de performanta romani din cadrul reprezentativelor nationale la
competitiile internationale;
e) exercita puterea disciplinara in termenii prevazuti in Legea educatiei fizice
si sportului nr. 69/2000 si potrivit Statutului si regulamentelor proprii;
f) organizeaza si tuteleaza competitiile oficiale cu caracter international,
care au loc pe teritoriul Romaniei, cu avizul Ministerului Tineretului si
Sportului;
g) colaboreaza cu Ministerul Tineretului si Sportului, cu Ministerul Educatiei
si Cercetarii si/sau cu institutiile din structurile acestora, pentru formarea
si perfectionarea specialistilor din domeniul sportului;
h) asigura reprezentarea Romaniei in competitiile sportive si organismele
internationale la care aceasta este afiliata;
i) intretine si dezvolta relatii de colaborare cu federatiile similare din alte
tari, cu forurile europene si Federatia Internationala de Dans Sportiv;
j) colaboreaza cu Comitetul Olimpic Roman in realizarea programelor privind
selectia, pregatirea si participarea la Jocurile Olimpice.
CAPITOLUL IV - Prevenirea
violentei in sport si lupta impotriva dopajului
Art. 12 Federatia Romana de Dans Sportiv isi desfasoara activitatea cu
respectarea principiului asigurarii unui climat civilizat, de fair-play si
sportivitate in toate locurile in care se desfasoara astfel de actiuni, in
conformitate cu prevederile Comisiei Nationale de Actiune Impotriva Violentei in
Sport.
Art. 13 Federatia Romana de Dans Sportiv, sportivii si tehnicienii isi
vor desfasura activitatea pornind de la excluderea utilizarii mijloacelor si
metodelor care sporesc in mod artificial performantele sportive si prejudiciaza
sanatatea sportivilor si etica sportiva, aderand la Programul national
antidoping.
CAPITOLUL V - Membri
Art. 14Pot fi membri afiliati FRDS cluburile sportive cu sectii de dans
sportiv si asociatiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, constituite
si recunoscute in conditiile legii; prin efectul afilierii, prevederile
prezentului statut se aplica si sportivilor, antrenorilor, instructorilor,
arbitrilor si altor persoane cuprinse in cluburi si asociatii judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 15 Cluburile care solicita afilierea trebuie sa fie organizate ca
structuri sportive cu personalitate juridica constituite in conditiile legii.
Art. 16 Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti sunt persoane
juridice de drept privat, avand drept scop organizarea activitatii in ramura de
sport respectiva.
Art. 17 Dobandirea personalitatii juridice asociatiilor judetene si a
municipiului Bucuresti se face in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii si ale Legii educatiei fizice si sportului
nr. 69/2000.
Art. 18 Asociatiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti pe
ramura de sport, sunt constituite din sectiile asociatiilor si cluburilor
sportive de dans sportiv sau cu sectii de dans sportiv, cuprinse in sistemul
competitional judetean, afiliate si recunoscute de acestea.
Art. 19 Obiectivele, drepturile si indatoririle asociatiilor judetene si
ale municipiului Bucuresti pe ramura de sport decurg din prezentul Statut,
Regulamentele Federatiei, Legea Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 si
Regulamentului de aplicare a legii, precum si din puterea delegata de catre
acestea.
Art. 20 La nivelul judetului, respectiv a municipiului Bucuresti, se
poate constitui, pentru ramura de sport respectiva o singura asociatie judeteana,
respectiv municipala.
CAPITOLUL VI - Dobandirea
calitatii de memebru
Art. 21 Calitatea de membru se dobandeste prin efectul afilierii aprobate
de Biroul Federal.
Art. 22 In vederea afilierii, candidatul formuleaza o cerere de afiliere
adresata Biroului Federal.
Daca cererea nu este aprobata, candidatul este autorizat sa faca apel la aceasta
decizie.
In acest caz, Adunarea Generala urmatoare este cea care va lua o decizie.
Aceasta decizie va fi definitiva.
Art. 23 Pot solicita afilierea sectiile de dans sportiv ale cluburilor
precum si asociatiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti pe ramura de
sport, constituite in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 69/2000 si
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
Art. 24 Afilierea la Federatie se aproba de catre Biroul Federal si are
drept consecinte pentru cel afiliat obligatia respectarii prezentului Statut si
a Regulamentelor Federatiei.
Art. 25 Schimbarea situatiei juridice a unui membru afiliat la Federatie
impune obligatia reafilierii la aceasta, potrivit procedurilor prevazute in
prezntul Statut si Regulamentele Federatiei.
CAPITOLUL VII - Pierderea
calitatii de membru
Art. 26 Calitatea de membru inceteaza in urmatoarele situatii:
a) desfiintare
b) radiere, hotarata de Biroul Federal in urmatoarele situatii:
- incalcarea grava a prevederilor Statutului si a Regulamentelor Federatiei;
- neplata cotizatiei si taxelor anuale;
c) demisie;
d) excludere care intervine in urmatoarele cazuri:
- scopul sau obiectul de activitate a devenit ilicit, contrar bunelor moravuri,
ordinii publice si sigurantei nationale;
- scopul este altul decat cel pentru care s-a constituit sau l-a declarat fara a
fi autorizata;
- deciziile organelor de conducere sunt luate cu incalcarea dispozitiilor
actelor constitutive si ale legii;
- in caz de dizolvare si lichidare.
Art. 27 Orice membru care doreste sa demisioneze din cadrul federatiei,
trebuie sa anunte in scris Biroul Federal.
Demisia atrage dupa sine incetarea afilierii fara restituirea cotizatiei si a
taxelor.
Art. 28 Radierea unui club de dans sportiv sau asociatii judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti pe ramura de sport, se realizeaza prin
hotararea Biroului Federal.
Art. 29 Hotararea de radiere poate fi atacata de catre cei interesati cu
apel la Adunarea Generala care decide in ultima instanta.
CAPITOLUL VIII - Drepturile si
obligatiile membrilor
Art. 30 Drepturile membrilor federatiei:
a) rezolvarea independenta a activitatilor sportive, economice, juridice si
administrative ce le sunt atribuite;
b) participarea la competitiile interne si internationale de dans sportiv;
c) participarea cu drept de vot la Adunarea Generala;
d) dreptul de a fi alesi in Biroul Federal, comisii si colegii potrivit
conditiilor si procedurii stabilite prin statut;
e) initierea de proiecte si hotarari in vederea dezvoltarii activitatii de dans
sportiv;
Art. 31 Obligatiile membrilor federatiei:
a) respectarea statutului, regulamentelor, normelor si deciziilor Biroului
Federal, a comisiilor, colegiilor si a reprezentantilor federatiei;
b) respectarea si apararea imaginii si prestigiului federatiei, a organismelor
si a oficialitatilor acesteia;
c) respectarea scopului si obiectivelor sale si ale federatiei pentru care i s-a
admis afilierea;
d) achitarea obligatiilor financiare fata de federatie.
CAPITOLUL IX - Organizare si
functionare
Art. 32 Organele federatiei sunt:
a) Adunarea Generala;
b) Biroul Federal;
c) Biroul Executiv;
d) Comisia de cenzori
Art. 33 Adunarea generala
a) Adunarea Generala de alegeri are loc o data la trei ani si este convocata de
Biroul Federal cu 45 de zile inaintea datei de desfasurare;
b) Adunarea Generala anuala (ordinara) se convoaca de catre Biroul Federal cu
cel putin 30 de zile inainte de data fixata pentru desfasurarea ei;
c) Adunarea Generala extraordinara poate fi convocata astfel:
- de catre Biroul Federal, daca acest lucru este cerut in scris de catre
majoritatea absoluta a membrilor acesteia, sau ca urmare a depunerii unei
motiuni de neincredere in activitatea Biroului Federal, semnata de cel putin 1/3
din delegatii cu drept de vot;
33.1 La Adunarea Generala participa cu drept de vot reprezentantii desemnati de
catre conducerile cluburilor si asociatiilor judetene si a municipiului
Bucuresti.
33.2 Ordinea de zi, data si locul desfasurarii, se transmit membrilor afiliati
la termenele stabilite pentru convocarea Adunarii Generale.
33.3 Validarea reprezentantilor cu drept de vot se va face inaintea inceperii
Adunarii Generale, pe baza delegatiei scrise, emisa de structura sportiva care
I-a desemnat.
33.4 Adunarea Generala este statutar constituita in prezenta a 2/3 din numarul
delegatilor cu drept de vot desemnati sa participe la aceasta.
In situatia in care, nu se intruneste cvorumul necesar, se va convoca o noua
Adunare Generala in termen de maximum 15 zile.
33.5 La Adunarea Generala pot participa ca invitati si alte persoane fara drept
de vot.
33.6 Alegerile pentru Biroul Federal se desfasoara prin vot secret, pe functii,
candidatii fiind alesi numai daca intrunesc cel putin majoritatea absoluta a
voturilor.
In situatia in care, dupa primul tur de scrutin, pentru aceste functii, nici un
candidat nu a intrunit majoritatea absoluta a voturilor, se va organiza pentru
acele functii, un al doilea tur de scrutin, la care vor participa primii doi
candidati (in ordinea data de numarul de voturi obtinute in primul scrutin).
Daca nici in al doilea tur de scrutin nu se realizeaza majoritatea absoluta a
voturilor, va fi declarat ales candidatul care obtine cel mai mare numar de
voturi.
33.7 Secretarul executiv, directorul tehnic si trezorierul sunt membri de drept
ai Biroului Federal si sunt investiti de Biroul Executiv in urma unor examene
profesionale.
33.8 In Biroul Federal poate fi ales un singur reprezentant al unei grupari
sportive afiliate.
Nu pot fi membrii ai Biroului Federal persoane majore de cetatenie romana care
au suferit condamnari penale sau sunt in perioada de efectuare a unei sanctiuni
disciplinare mai mare de 1 an, hotarata de federatie.
33.9 Pot fi membri ai Biroului Federal si persoane care indeplinesc functii de
demnitate publica.
Pe perioada indeplinirii functiei de demnitate publica presedintele federatiei
poate numi un inlocuitor.
33.10 Cu 20 de zile inaintea desfasurarii Adunarii Generale de alegeri, membrii
afiliati vor trimite listele cu propunerile de functii - presedinte,
vicepresedinte, secretar general, membri - insotite de prezentarea activitatii
candidatilor, confirmarea acceptarii si curriculum vitae al fiecaruia.
33.11 In cazuri temeinic motivate, candidatii pot fi supusi alegerii, fara a fi
prezenti in Adunarea Generala.
33.12 Federatia va intocmi lista candidatilor, rezultata din propuneri si o va
transmite tuturor membrilor cel mai tarziu cu 10 zile inainte de data Adunarii
Generale.
Dupa expirarea acestui termen, in Adunarea Generala nu se accepta depunerea de
noi candidaturi.
33.13 In cazul in care, din diverse motive, in perioada dintre doua Adunari
generale de alegeri, Biroul Federal se descompleteaza, Adunarea Generala
ordinara poate alege in limita a 30% din numarul membrilor, la propunerea
Biroului Federal, alte persoane pentru ocuparea functiilor vacante.
33.14 Adunarea Generala este condusa de presedinte sau de unul din
vicepresedinti, in absenta acestuia.
33.15 Adunarea Generala are urmatoarele atributii:
- adopta Statutul si modificarile ulterioare aduse acestuia;
- aproba strategia activitatii, programe si planuri pe termen mediu si lung,
precum si planurile anuale de activitate;
- analizeaza activitatea desfasurata de federatie pe diferite perioade;
- aproba executia bugetara pe anul incheiat si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli pe anul ce urmeaza;
- aproba la propunerea Biroului Federal sistemul competitional pe niveluri,
precum si regulamentele FRDS;
- alege si revoca membrii Biroului Federal si ai Comisiei de Apel;
- desemneaza, la propunerea Biroului Federal, membrii de onoare ai federatiei;
- aproba anual cuantumul cotizatiilor si taxelor percepute;
- alege si revoca membrii Comisiei de Cenzori;
- hotaraste dizolvarea si lichidarea federatiei, precum si stabilirea
destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare, in conditiile legii;
- exercita orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
Art. 34 Biroul Federal
In perioada dintre doua Adunari Generale, activitatea federatiei este condusa de
catre Biroul Federal. Biroul Federal este compus din 7 membri
34.1 Pot fi membri ai Biroului Federal pesoanele de cetatenie romana, majore,
beneficiind de toate drepturile civile si politice; membrii care isi incheie
mandatul sunt reeligibili;
34.2 Biroul Federal se intruneste in sedinte ordinare, de regula o data pe luna
sau de cate ori este nevoie, nu mai putin de 6 ori pe an;
34.3 Hotararile Biroului Federal sunt valabile daca sunt adoptate cu majoritate
absoluta a voturilor membrilor prezenti la sedinta.
34.4 La fiecare reuniune se intocmeste un proces verbal de sedinta, in care se
inscriu obligatoriu problemele dezbatute si hotararile adoptate, care se
semneaza de catre membrii prezenti.
Procesele verbale se consemneaza intr-un registru cu file numerotate, acesta
constituind un document oficial al federatiei.
34.5 Membrii Biroului Federal care, pe parcursul unui an calendaristic nu
participa la cel putin jumatate din numarul sedintelor acestuia, isi pierd
calitatea de membru, urmand ca la prima Adunare Generala sa fie inlocuiti.
34.6 Delegatii MTS participa la sedintele Biroului Federal, in conditiile legii.
Art. 35 Atributiile Biroului Federal:
a) aproba regulamentul de ordine interioara la federatiei;
b) asigura aplicarea programelor si planurilor de activitate si a hotararilor
Adunarii Generale si respectarea, de catre toti membrii a statutului si
regulamentelor federatiei;
c) aproba afilierea membrilor la federatie, fuziunile, schimbarile de denumire
ale acestora, precum si incetarea activitatii lor;
d) aproba componenta colegiilor si comisiilor centrale;
e) intocmeste proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli si analizeaza
periodic executia acestuia;
f) aproba calendarul competitional si calendarul actiunilor sportive
internationale;
g) elaboreaza regulamentele FRDS de organizare si desfasurare ale competitiilor
sportive interne;
h) aproba conceptia de selectie, pregatire si participare in competitii a
sportivilor de performanta si sistemul de norme si cerinte tehnico-metodice
specifice ramurii de sport;
i) pe baza propunerilor formulate de colegiul central de antrenori, aproba
componenta loturilor olimpice si nationale, structura colectivelor tehnice si
planurile de pregatire ale loturilor, inclusiv obiectivele de realizat;
j) aproba componenta delegatiilor care participa la competitii si reuniuni
internationale;
k) aproba mandatul reprezentantilor federatiei, in vederea participarii la
reuniunile forurilor sportive internationale;
l) analizeaza activitatea desfasurata si rezultatele obtinute la competitiile
internationale si concluziile de la reuniuni pe baza rapoartelor prezentate de
conducatorii acestor delegatii;
m) asigura, prin colegiile si comisiile centrale si membrii afiliati organizarea
si desfasurarea competitiilor de nivel local, national si international;
n) asigura desfasurarea corespunzatoare a actiunilor de selectie, pregatire si
participare la competitiile internationale a loturilor reprezentative, precum si
organizarea controlului activitatii acestora;
o) organizeaza si asigura indrumarea si controlul activitatii colegiilor si
comisiilor centrale, precum si a membrilor afiliati;
p) aproba conditiile contractuale pentru sportivii si tehnicienii romani care
urmeaza sa activeze in strainatate, precum si pentru sportivii si tehnicienii
straini care doresc sa activeze in Romania;
q) aproba afilierea federatiei la foruri sportive regionale, continentale sau
internationale de resort;
r) aproba lista arbitrilor de nivel national si a candidatilor pentru
calificarea ca arbitri internationali;
s) propune candidatii federatiei pentru a fi alesi, cooptati sau numiti in
organismele federatiilor internationale;
t) solutioneaza ca ultima instanta de jurisdictie sportiva litigiile care apar
intre membrii federatiei sau intre acestia si organele federale, hotararile
Biroului federal fiind definitive;
u) convoaca Adunarea Generala, aproba ordinea de zi si materialele care urmeaza
sa fie prezentate;
v) decide in orice problema privind activitatea in ramurile de sport respective;
Art. 36 Un Birou Executiv format din 4 membri va fi numit de catre Biroul
Federal pentru a rezolva toate problemele care cer o decizie imediata intre
sedintele Biroului Federal si se refera cu deosebire la problemele legate de
sistemul competitional si la solutionarea apelurilor adresate Biroului executiv.
34.1 Biroul Executiv este compus din:
- presedintele federatiei;
- 2 vicepesedinti;
- secretar general.
34. 2 Biroul executiv se intruneste in sedinte special convocate si adopta
hotarari cu majoritate absoluta.
34. 3 Hotararile Biroului Executiv sunt de executare imediata si se ratifica in
prima sedinta a Biroului Federal.
Art. 37 Presedintele federatiei
Presedintele federatiei are urmatoarele atributii:
-prezideaza Adunarea Generala si conduce activitatea Biroului Federal;
- stabileste impreuna cu secretarul general, data si ordinea de zi, precum si
documentele care se prezinta in sedintele Broului Federal;
- reprezinta federatia in relatiile cu autoritatile publice, cu forurile
similare din alte tari, cu federatia internationala, forul continental sau
regional al ramurii de sport respectiv, cu persoanele fizice si juridice romane
si straine, in limita mandatului primitdin partea Biroului Federal;
- este ordonatorul de credite al federatiei;
- organizeaza si conduce activitatea federatiei in scopul aplicarii hotararilor
Adunarii Generale si Biroului Federal, a planurilor si programelor de activitate
aprobate.
Art. 38 Vicepresedintii federatiei
Vicepresedintii coordoneaza activitatea unor actiuni ale federatiei si preiau
prin imputernicire atributiile presedintelui, pe perioadele in care acesta este
in imposibilitate de a-si exercita mandatul.
Art. 39 Secretarul general al federatiei
Secretarul General este ordonatorul de credite al federatiei, impreuna cu
Presedintele si indeplineste urmatoarele atributii:
a) stabileste, impreuna cu presedintele, data si ordinea de zi a sedintelor
Biroului Federal, pregateste materialele si lucrarile care se prezinta in Biroul
Federal; verifica daca in procesul verbal al sedintei biroului federal au fost
consemnate problemele dezbatute si hotararile adoptate, iari in cazul ca nu au
fost omisiuni, informeaza biroul federal in prima sedinta;
b) organizeaza, coordoneaza si sprijina activitatea colegiilor si comisiilor
centrale; pregateste impreuna cu acestea si supune aprobarii Biroului Federal
propuneri referitoare la:
- programele si planurile federatiei;
- calendarul sportiv national si international;
- proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli, situatia periodica a
executiei bugetare si a asigurarii materiale a activitatiii;
- programele si planurile de pregatire a loturilor olimpice si nationale,
componenta acestora si a colectivelor tehnice;
- componenta nominala a delegatiilor care se deplaseaza in strainatate;
- premieri, indemnizatii, prime si alte recompense pentru sportivi, specialisti
sau colaboratori;
- sarcinile concrete ale membrilor Biroului Federal.
c) asigura, prin colegiile si comisiile centrale, organizarea actiunilor
prevazute in calendarul competitional intern si international; aproba bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare actiune programata si angajeaza sumele
necesare, cu respectarea normelor financiare in vigoare;
d) organizeaza controlul si sprijinirea activitatilor loturilor repezentative si
a sectiilor afiliate, prezentand in Biroul Federal concluzii si propuneri pentru
optimizarea activitatiii sportive a acestora;
e) organizeaza si conduce activitatea personalului salariat al federatiei, face
propuneri de promovare, recompense si sanctionare a acestora;
f) semneaza principalele documente si lucrari elaborate de federatie -
programele si planurile de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli,
calendarul sportiv intern si international, hotararile biroului federal privind
derularea activitatilor sportive internationale, precum si orice alte lucrari
curente;
g) primeste, rezolva si semneaza coresponedenta adresata federatiei si
informeaza Biroul federal asupra principalelor probleme aparute in derularea
activitatiii;
h) aproba necesarul de echipament si materiale sportive pentru loturile
reprezentative, in vederea pregatiriii si participarii acestoara la
competitiiile internationale;
i) urmareste realizarea, tiparirea si difuzarea periodica a buletinului
informativ al federatiei si a unor materiale cu caracter tehnico-metodic,
destinate membrilor federatei;
j) participa la principalele competitiii interne si internationale; reprezinta
federatia in raporturile cu organizatiile sportive interne si internationale, cu
autoritatile publice centrale si locale, cu persoanele fizice sau juridice
romane sau straine;
k) realizeaza legatura functionala cu compartimenetele de specialitate din
cadrul MTS, in scopul rezolvarii operative a problemelor tehnico-organizatorice,
administrative, financiare, de relatii internationale , precum si a altor
aspecte din activitatea federatiei;
l) raspunde operativ la cerintele de informare formulate de Ministerul
Tineretului si Sportului si prezinta periodic sinteze asupra activitatii
desfasurate si a problematiciii ramuriii de sport respective;
m) in indeplinirea atributiilor sale colaboreaza cu Directiiile pentru Tineret
si Sport Judetene, respectiv a Municipiului Bucuresti, cu Institutul National de
Cercetare pentru Sport, Institutul de Medicina Sportiva, Complexele Sportive
Nationale, Comitetul Olimpic Roman, Academia Nationala de Educatie Fizica si
Sport, Scoala Nationala de Antrenori si alte institutii sau organizatii;
n) indeplineste orice alte atributiii delegate.
Art. 40 Comisa de cenzori
Controlul financiar intern al Federatiei este asigurat de catre comisia de
cenzori, care are urmatoarele atributii:
- verifica modul in care este administrat patrimoniul Federatiei;
- intocmeste rapoarte si le prezinta Adunarii Generale;
- indeplineste orice alte atributiii prevazute de lege;
Comisia de cenzori este alcatuita din 3 membri.
Membrii Biroului federal nu pot fi membri ai comisiei de cenzori.
Presedintele comisiei de cenzori poate participa la sedintele Biroului federal,
fara drept de vot.
Regulile generale de organizare si functionare ale comisiei de cenzori se aproba
in Adunarea Generala.
Comisia de cenzori isi poate adopta un regulament intern de functionare.
CAPITOLUL X - Colegiile si
comisiiile
Art. 41Pentru indeplinirea atributiilor sale, biroul federal numeste
presedintii si avizeaza componenta colegiilor si comisiiilor centrale ale
federatiei ca organe consultative specializate ale federatiei, la propunerea
secretarului general.
41.1 Colegii centrale:
- Colegiul Central al Antrenorilor;
- Colegiul Cental al Arbitrilor;
- Comisia de competitiii, legitimari, transferari si clasificari sportive.
41.2 Comisii unice:
- Comisia de Apel;
- Comisia de Disciplina.
In functie de necesitate, Biroul Federal poate aproba si alte comisii si colegii.
41.3 Comisia de Apel este constituita din presedinte si 2-4 membri alesi din
randul persoanelor cu mare experienta in ramura de sport respectiva, competente,
cu o conduita morala ireprosabila.
Din Comisia de Apel nu pot face parte reprezentanti ai organelor federatiei.
Comisia de Apel judeca apelurile introduse de membrii federatiei impotriva
hotararilor pronuntate de colegiile si comisiile centrale ale federatiei, precum
si pe cele ale consiliilor judetene.
Comisia de Apel poate hotara aplicarea oricarei sanctiuni prevazute in
regulamentele federatiei, cu exceptia radierii din activitatea sportiva.
Hotararile ei sunt executorii. In cazuri exceptionale, pe baza unor probe noi,
hotararile Comisiei de Apel pot fi revizuite de Biroul Federal, hotararea
acestuia fiind definitiva.
Art. 42 Comisia de Disciplina
Comisia de Disciplina are rol de instanta disciplinara si are competenta de a
aplica sanctiuni pentru abaterile de la Statutul si Regulamentele Federatiei, sa
dispuna masuri care sa garanteze executarea acestor sanctiuni, precum si
prevenirea savarsirii de noi abateri.
Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate de catre Comisia de Disciplina
sunt urmatoarele:
a) pentru cluburi si asociatiile sportive judetene pe ramura de sport:
- avertisment;
- amenda;
- suspendare temporara din activitatea competitionala;
- ridicarea temporara a dreptului de organizare sau sustinere a competitiilor pe
teren propriu;
- anularea afilieriii si radierea din evidenta federatiei.
b) pentru sportivi si specialisti:
- avertisment;
- amenda;
- suspendare temporara din activitatea competitionala interna si internationala;
- suspendarea pe viata din activitatea sportiva.
Cuantumul amenzilor se stabilesc de catre Biroul Federal, la propunerea Comisiei
de Disciplina, in functie de gravitatea faptei comise.
Comisia de Disciplina se intruneste in sedinte in plenul ei pentru a solutiona
cauza si are obligatia sa anunte in cadrul sedintei atunci cand solutionarea
cauzei se amana.
Presedintele comisiei va lua din timp toate masurile necesare pentru ca la
termenul fixat solutionarea cauzei sa nu mai sufere amanare.
Cei sanctionati sunt obligati sa furnizeze explicatiile necesare in vederea
discutarii cazului si adoptarea deciziei de catre forul competetnt.
Hotararile Comisiei de Disciplina trebuie sa reprezinte acordul membrilor
comisiei care a rezolvat cauza cu privire la solutiile date problemelor supuse
deliberarii si trebuiesc communicate celor in cauza in termen de 10 zile, cu
drept de contestatie in maximum 7 zile de la primirea hotararii.
Evidenta sanctiunilor se tine de catre Comisia de Disciplina.
Cei sanctionati pot face apel, dupa caz, la Comisia de Apel sau recurs la Biroul
Federal.
CAPITOLUL XI - Finantarea
activitatii Federatiei
Art. 43 Finantarea federatiei
Sursele de finantare ale federatiei provin din:
a) sume destinate finantarii programelor sportive proprii si inscrise in
contractele incheiate cu organele administratiei centrale sau locale, dupa caz;
b) venituri obtinute din activitati economice realizate in legatura cu scopul si
obiectul de activitate ale acestora;
c) cotizatii, taxe, contributii, penalitati, potrivit prevederilor statutelor si
regulamentelor proprii;
d) donatii si sponsorizari;
e) cuantum din indemnizatiile de transferuri interne si internationale ale
sportivilor, care se constituie in sursa de finanatare a activitatiii sportive
pentru copii si juniori;
f) dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in
conditiile legii;
g) dividendele societatilor comerciale infiintate de Federatie;
h) alte venituri, in conditiile legii;
i) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
CAPITOLUL XII - Dizolvarea
Federatiei
Art. 44 Federatia se dizolva:
a) de drept; b) prin hotararea tribunalului
c) prin hotararea Adunarii General.
Art. 45 Federatia se dizolva de drept in urmatoarele cazuri:
a) ca urmare a imposibilitatiii realizarii scopului pentru care a fost
constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu
se produce schimbarea acestui scop.
b) imposibilitatea constituirii Adunarii Generale sau a constituirii Biroului
Federal in conformitate cu statutul federatiei, daca aceasta situatie dureaza
mai mult de 1 an de la data la care, potrivit statutului federatiei, Adunarea
Generala, sau dupa caz Biroul Federal trebuia constituit.
c) Reducerea numarului de membri sub limita fixata de lege, daca acesta nu a
fost indeplinit timp de 3 luni.
Constatarea dizolvarii se realizeaza prin hotararea tribunalului in a carui
circumscriptie se afla federatia, la cererea oricarei persoane interesate.
Art. 46 Federatia se poate dizolva prin hotarare judecatoreasca, la
cererea oricarei persoane interesate:
a) cand scopul federatiei a devenit ilicit sau contrar ordinii publice;
b) cand realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau contrare
ordinii publice;
c) cand federatia urmareste un alt scop decat cel pentru care s-a constituit;
d) cand federatia a devenit insolvabila
Instanta competenta este Tribunalul in circumscriptia caruia Federatia isi are
sediul.
Art. 47 Federatia se poate dizolva si prin hotararea Adunarii Generale.
In termen de 5 zile de la data sedintei de dizolvare, procesul verbal, in forma
autentica se depune la Tribunalul in a carei circumscriptie teritoriala isi are
sediul, pentru a fi inscris in Registrul federatiilor.
Art. 48 In cazul dizolvarii federatiei, daca nu se prevede altfel in
statut, bunurile ramase in urma lichidarii se transmit, in cote egale, catre
persoanele juidice constituente.
Art. 49 In cazul dizolvarii federatiei, bunurile nu se pot transmite
catre persoane fizice.
Art. 50 Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii,
lichidatorii nu au reusit sa transmita bunurile, precum si in cazul in care
statutul federatiei nu prevede o procedura de transmitere a bunurilor ori daca
prevederea este contrara legii sau ordinii publice, bunurile ramase dupa
lichidare vor fi atribuite de instanta competenta unei persoane juridice cu scop
identic sau asemanator.
Art. 51 In cazul in care federatia a fost dizolvata pentru motivele
prevazute la art 45 lit. a)-c) din prezentul statut, bunurile ramase dupa
lichidare vor fi preluate de catre stat, prin Ministerul Finantelor.
Art. 52 Data transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului
verbal de predare-preluare, daca prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.
CAPITOLUL XIII - Lichidarea
federatiei
Art. 53 In cazurile de dizolvare prevazute de art. 42 si 43 din prezentul
statut, lichidatorii vor fi numiti prin insasi hotarare judecatoreasca
53.1 In cazul dizolvarii prevazute de art. 44 din prezentul statut, lichidatorii
vor fi numiti de catre Adunarea Generala, sub sanctiunea lipsirii de efecte
juridice a hotararii de dizolvare.
53.2 In toate cazurile, mandatul Biroului Federal inceteaza o data cu numirea
lichidatorilor.
53.3 Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice.
Reprezentantii permanenti - persoane fizice ale persoamei juridice lichidatoare-
trebuie sa fie lichidatori autorizati, in conditiile legii.
Art.54 Imediat dupa intrarea lor in functie, lichidatorii vor face
inventarul si vor incheia un bilant care sa constate situatia exacta a activului
si pasivului federatiei.
54.1 Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze registrele si orice
alte acte ale Federatiei. De asemenea, ei vor tine un registru cu toate
operatiunile lichidarii in ordinea datei acestora.
54. 2 Lichidatorii isi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
Art. 55 Lichidatorii sunt obligati sa continue operatiunile juidice in
curs, sa incaseze creantele, sa plateasca creditorii si, daca numerarul este
insuficient, sa transforme si restul activului in bani, procedand la vanzarea
prin licitatie publica a bunurilor mobile si imobile.
Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare
finalizarii celor aflate in curs.
Art. 56 Suma cuvenita creditorului cunoscut care refuza sa primeasca
plata creantei se va consemna in contul sau.
Daca plata creantei nu se poate face imediat sau atunci cand creanta este
contestata, lichidarea nu se va declara terminata inainte de a se garanta
creditorii.
Art. 57 Lichidatorii nu pot incheia operatiunile si nu pot remite celor
in drept contul gestiunii decat dupa expirarea unui termen de 6 luni de la
publicarea dizolvarii Federatiei.
Art. 58 Lichidatorii raspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor
din culpa lor.
Art. 59 Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii sunt obligati ca in
termen de 2 luni sa depuna bilantul, registrul jurnal si un memorandum,
declarand operatiunile de lichidare la Registrul federatiilor si al tribunalului
in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediu Federatia.
59.1 Lichidatorii sunt obligati sa indeplineasca toate procedurile pentru
publicarea lichidarii si radierea Federatiei din Registrul federatiilor.
59.2 Publicarea lichidarii se face prin afisarea la usa instantei in a carei
circumscriptie isi are sediul federatia, in termen de 2 luni de la terminare
lichidarii.
Art. 60 Daca in termen de 30 de zile de la depunerea bilantului nu se
inregistreaza nici o contestatie, bilantul se considera definitiv aprobat si
lichidatorii, cu autorizarea tribunalului, vor remite celor in drept bunurile si
sumele ramase de la lichidare. Numai dupa aceasta lichidatorii vor fi
considerati descarcati si li se va elibera, in acest scop, un act constatator.
Art. 61 Contestatiile la bilantul lichidatorilor se pot formula de orice
persoana interesata la tribunalul in a carei circumscriptie se afla sediu
federatiei.
61.1 Toate contestatiile se solutioneaza printr-o singura hotarare. Sentinta
pronuntata de tribunal este executorie si este supusa numai recursului.
61.2 Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii trebuie sa ceara radierea
federatiei din Registrul federatiilor.
Art. 62 Federatia inceteaza a avea fiinta la data radierii din Registrul
federatiilor. 62.1 Radierea se face in baza actului constatator eliberat
lichidatorilor, in conditiile prevazute la art 45, prin care se atesta
descarcarea acestora de obligatiile asumate.
CAPITOLUL XIV - Relatiile
federatiei cu Ministerul Tineretului si Sportului. Dreptul de supraveghere si
control al MTS.
Art. 63 Relatiile federatiei cu Ministerul Tineretului si Sportului si
Comitetul Olimpic Roman, decurg din prezentul statut si reglementarile legale in
vigoare.
Art. 64 Modificarea prezentului statut este supusa procedurilor prevazute
de lege, dupa ce s-a obtinut avizul expres al Ministerului Tineretului si
Sportului.
Art. 65 Modificarea prezentului statut fara respectarea dispozitiilor art
64 din prezentul statut este nula de drept.
Art. 66 Federatia organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale cu
caracter internationala care au loc pe teritoriul Romaniei cu avizul
Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 67 Federatia se poate afilia la federatia sportiva internationala si
la alte foruri continentale sau mondiale numai cu avizul Ministerului
Tineretului si Sportului.
Art. 68 Ministerul Tineretului si Sportului supravegheaza si controleaza
respectarea de catre federatie a dispozitiilor legale in vigoare si a
prevederilor cuprinse in prezentul statut.
CAPITOLUL XV- Dispozitii finale
Art. 69 In sensul prezentului statut, prin majoritate absoluta se
intelege jumatatea sufragiilor exprimate plus unul.
Art. 70 In termen de 90 de zile de la adoptarea prezentului statut Biroul
Federal va elabora regulamentele federatiei in conformitate cu statutul si
regulamentul IDSF.
-BACK-